Paradis-ask

Såhär på lördagen är det gott att lyxa till det lite, och vad passar inte bättre än en Paradis-ask?
Jag har rescenserat bit för bit såhär till godisdagen!

Detta är den klassiska chokladasken som ofta finns hemma hos oss och speciellt hos de flesta familjer till julen!
Man vill alltid ha den vita i mitten även fast den inte ens är godast.
Besvikelsen när man öppnar ett nytt lager och så är den redan tagen, haha! Inte ok.
 
 
Fakta:
Paradis chokladask från Marabou
 
Smak: Nästan alla bitar är goda! Jättegod mjölkchoklad (med en vit choklad-pralin i mitten) med olika variationer. Riktigt farlig eftersom att det finns så många olika och alla är goda! Jag som alltid vill testa allt måste ju smaka alla också även om jag vet hur de smakar, så det blir lätt att man äter liite för mycket ;). Sen finns det ju TVÅ lager så när man ätit sig igenom första lagret kan man plocka på sig favoriterna i andra.
 
Utseende:  Ganska fin, ingen speciell förpackning. Känns väldigt svensk! Pralinerna är fina med olika former och fyllningar.

Innehåll:
 
Höstnougat – Kaffesmakande nougat med ljust chokladöverdrag. En av favoriterna, du kommer älska den om du gillar kaffe och mjölkchoklad!

Trofénougat – Nougat med små krossade nötter. Ljust chokladöverdrag. En nyfunnen favorit faktiskt, de som går åt först brukar vara trillingnöt och gräddnougat men denna verkar inte så många upptäckt! Jättegott med nötterna i nougaten.

Mjuk toffee – Choklad med fyllning av kolakräm. Inte en favorit då jag tycker fyllnngen blir en aning för söt.

Tryffel  – En mörkare och lite hårdare nougatfyllning. Ganska tråkig, det finns godare (roligare) men den smakar fortfarande god choklad.

Gräddnougat  – Ljus nougatfyllning, som känns gräddig. Mångas favorit men jag tycker att den inte smakar så jättemycket.

Trillingnöt – Innehåller tre hela hasselnötter och är täckt med choklad. Jättegod! De knapriga nötterna passar verkligen tillsammans med chokladen.

Pärlnougat – Vit choklad fylld med brun mjuk nougat. Brukar alltid ta denna först då det bara finns en per lager, den är god men inte godast.

Cocos-kola – Choklad fylld med en kokos- och kolakräm. God men jag gillar inte lösa fyllningar så mycket, en bounty-liknande med fastare kokosfyllning hade varit godare.

Nöttryffel  – En god tryffel med lite hasselnötssmak och ljust chokladöverdrag. Också jättegod då hasselnötssmaken gör att det händer lite grejer och inte bara smakar choklad.

Romrussin – Chokladpralin fylld med russin och romkräm. Vidrig! Brukar alltid bli kvar på slutet. Ingen gillar den. När jag blir pensionär kanske jag ändrar åsikt men det är tveksamt.

Marsicreme – Rinnig marsipan med ljust chokladöverdrag. Gillar du marsipan är den nog helt ok, men jag tycker den har en konstig syntetisk smak. En av de "äckligare" men fortfarande ätbar.

Likörtryffel – Pralin med ljus chokladöverdrag fylld med en tryffelkräm med likörsmak. Också äcklig, vissa vuxna kanske gillar den men enligt min åsikt är sprit i choklad verkligen inte gott.

Mandeltryffel – chokladbit med tryffelfylning som smakar lite mandel, men det känns knappt. Också god, men nöttryffeln är snäppet godare!
 
Pris: ca 60 kr
 
Slutsats:
Känns lyxigt med chokladbitar i ask, och 28 praliner för runt 60 kr är inte så farligt, för de är så goda! Mina topp tre-favoriter är trillingnöt, trofénougat och höstnougat.
 
Betyg: 9/10
 
 
Vilka är era favoriter?
 
 

Opinions

Any comments?:

Namn:
Remember you?

Mail: (not published)

Blog:

Comment:

Trackback
RSS 2.0